Geschiedenis

Eind eerste wereldoorlog (1918)
Toen Johan Schuitemaker Sr. aan het einde van de eerste wereldoorlog uit dienst kwam, is hij samen met zijn broer begonnen met een smederij tegenover zijn ouderlijk huis, in het buurtschap Notter, onder een oude hooiberg. Een paar jaar later zijn ze verhuisd naar het Veer, op de gemeentegrens Rijssen-Wierden, bij de Regge. Daar hebben ze samen een werkplaats gebouwd, welke uitgroeide tot een smederij, wagenmakerij, houtzagerij en handel in landbouwwerktuigen. Er werden wagens gemaakt uit staal en hout, en 6-kantige kappen voor hooibergen. Daarnaast werden machines uit Duitsland geïmporteerd en is al snel de handel op gang gekomen in allerlei producten voor de landbouw.

1940 – 1945
Tijdens de tweede wereldoorlog moest Schuitemaker het voornamelijk van reparatiewerkzaamheden hebben. Gelukkig waren deze toen voldoende aanwezig. Na de oorlog is de moderne landbouwmechanisatie op gang gekomen en heeft Schuitemaker dealerschappen van tractoren en melkmachines gekregen. Het hoefbeslag liep terug, omdat de ouderwetse boerenwagens minder werden gebruikt, waarvoor luchtbandenwagens in de plaats zijn gekomen.

Jaren 50, het grote succes van Schuitemaker
Het succes van Schuitemaker Machines BV is begonnen in de jaren 50 toen in Nederland een Amerikaanse 4-wielige stalmeststrooier gebruikt werd, die Schuitemaker nogal eens in reparatie kreeg. Het was een vrij ingewikkelde machine en reparatie vergde vaak erg veel tijd. Mede daardoor voelde Schuitemaker de noodzaak en zag mogelijkheden om een betere, maar vooral eenvoudiger stalmeststrooier te maken met tevens uitgebreidere mogelijkheden. Op een geleend tekenbord van de plaatselijke ambachtsschool heeft Johan Schuitemaker Jr. een nieuwe wagen getekend, waarop hij later octrooi kreeg in vijf landen. Dit type stalmeststrooier, de bekende SMS 3000, voorzien van de welbekende gesloten oliebadkast, is jarenlang het paradepaardje van Schuitemaker Machines geweest en heeft aan de basis gestaan van het latere grote succes van de firma.

1963, de verhuizing
In 1963 is Schuitemaker, met alle 35 medewerkers, verhuisd naar het industrieterrein “de Mors”, waar het één van de eerste bedrijven was wat zich hier vestigde. Gesterkt door het grote succes van de stalmeststrooier is Schuitemaker verder gegaan met nieuwe ontwikkelingen en ontwerpen. Door goede contacten met Wageningen en de vooruitziende blik van Johan Schuitemaker Jr. is de bekende UTW (=universele transportwagen) ontstaan. Deze landbouwwagen, waarvan het platform 180 graden gedraaid kon worden, was in die tijd in te zetten als akkerbouwwagen, voerdoseerwagen en silagewagen. In dit systeem konden alleen stalen voor- en zijborden toegepast worden. De toelevering hiervan gaf voortdurend problemen, doordat de toeleveranciers niet konden voldoen aan de strenge kwaliteitseisen die Schuitemaker verlangde.

1966, de koudprofileerwals en het belang ervan
Omdat er problemen bleven met de toeleverancier van de stalen voor- en zijborden is dat voor Johan Schuitemaker de reden geweest om in 1966 naar Italië te reizen om daar een koudprofileerwals te kopen die kort daarna in de fabriek in Rijssen geïnstalleerd werd. Doordat de capaciteit van deze profileerwals vele malen groter was dan dat Schuitemaker op dat moment nodig had voor haar eigen productie, werd er in die jaren driftig op zoek gegaan naar productiemogelijkheden voor derden en dat is met succes gelukt. Daarom maakt Schuitemaker nu ook al vele jaren stalen zijborden voor onze collega landbouwwerktuigenfabrikanten en hebben ook producenten van vrachtwagens en vrachtwagenbakken de weg naar Rijssen gevonden. Ook alle DAF-legertrucks, die wij thans op de weg zien, zijn voorzien van stalen zijborden uit de fabriek van Schuitemaker.

1981
Eind jaren zeventig, kwam meer en meer vraag naar gemechaniseerd voeren. De Feedo voerdoseerwagen is ontwikkeld op basis van het bestaande UTW concept. Inmiddels wordt de Feedo over de hele wereld verkocht en voor diverse toepassingen ingezet. De Feedo vormt tevens de basis voor de Cowa compostverdeelwagen. Nog steeds is de Feedo een belangrijk product in het Schuitemaker programma.

1986
Schuitemaker heeft de Rapide opraapsnijwagen geïntroduceerd; de eerste wagen in de wereld die de naam dubbeldoelwagen mag dragen. De Rapide is inmiddels uitgegroeid tot het belangrijkste product van Schuitemaker.

1996
Onder invloed van de veranderde mestwetgeving nam in de jaren negentig de vraag naar grotere mesttanks en bemesters toe. Schuitemaker speelde hier snel op in met bemesters en een uitgebreid pakket aan mesttankwagens. In 1996 werd de LandbouwRAI Award gewonnen met de Robusta Vario-Spoor pomptankwagen.

1998
De laatste SMS-3000 is in 1998 geproduceerd; in totaal zijn meer dan 25.000 van deze meststrooiers gemaakt.

2000
In het jaar 2000 vond een grote uitbreiding plaats. Door de constante groei van het bedrijf was het pand te klein was geworden. Behalve een nieuwe productiehal van 1500m² en een overdekte opslag van 1000m², werd ook het kantoorpand voorzien van een tweede verdieping bovenop het bestaande gedeelte. Het bedrijf kreeg zo een totale oppervlakte van 46.000 m², waarvan 12.500 m² bebouwd.

2004
De steeds groter wordende machines vereisten meer ruimte in de productie. Voor de bijbehorende halffabricaten was eveneens meer opslagruimte nodig. Daarom werd besloten om uit te breiden met twee nieuwe ruime hallen, met een gezamenlijke oppervlakte van ruim 4.400m². Eén van deze hallen is ingericht voor de productie en montage van specials.

2007
Om klaar te zijn voor de toekomst is Schuitemaker op zoek gegaan naar een tweede bedrijfstak met landbouwaffiniteit. Zodoende is in september 2007 het importeurschap van Epoke wintermachines verkregen.

2008
Schuitemaker heeft eerste ruchtbaarheid gegeven aan haar nieuwste ontwikkeling: De Innovado, het volledig automatisch voersysteem. Uit bijna 400 inzendingen heeft Schuitemaker de Gouden DLG medaille ontvangen voor het prototype van de Innovado. Tijdens de openingsavond van EuroTier 2008 mocht Schuitemaker de Goldmedaille ontvangen uit handen van de Duitse Minister van Landbouw. Hoewel de Innovado op dat moment door Schuitemaker nog niet gereed werd bevonden om op de markt uit te zetten, mocht een ieder al wel vast weten welk volledig nieuw product door Schuitemaker op de markt gebracht zou worden. Ondertussen ging de ontwikkeling van de Innovado door…

2011
De vernieuwde Rapide dubbeldoelwagen is in 2007 geïntroduceerd. Dit bewuste jaar bestond de Rapide 25 jaar! De vernieuwde uitvoering levert een compactere, efficiëntere en technisch verbeterde versie van de Rapide. De invoer is verbeterd, Rapidflow, Rapidstream, wat zorgt voor minder slijtage, brandstofbesparing en een betere structuur van het voer. Geïntroduceerd in een nieuwe kleurstelling. De witte velgen en het antracietgrijs onderstel maken de vernieuwde wagens herkenbaar op het eerste oog. De Rapide is klaar voor de toekomst!

2013
De oudste hallen van de fabriek aan de Morsweg in Rijssen zijn volledig vervangen. Daarnaast is de kantine flink onder handen genomen en is er kantoorruimte bij gerealiseerd. De verbouwing was noodzakelijk, maar zorgt tevens voor optimalisatie in de productielijnen.

2014
Tijdens EuroTier 2014 is de marktklare versie van de Innovado gepresenteerd. Vanaf de introductie van het prototype in 2008 is doorontwikkeld aan dit automatische voersysteem. Het unieke concept van de Innovado is het volledig automatische proces van voer halen, voer mengen, voer verdelen, voer aanschuiven, eventueel aanvullen en terugrijden. Naast de bestaande semi-automatische varianten is de Innovado het enige volledige automatische voersysteem. Uniek in zijn soort.

2016
Om optimaal te kunnen produceren is geïnvesteerd in een lasrobot. In januari 2016 is deze grootste lasrobot van Nederland in bedrijf genomen.